Akkumulátor Szaküzlet // GYIK - Tisza Akku // Hajdúböszörmény

Gyakran Ismételet Kérdések

Mire kell ügyelnem az akkumulátorok töltésénél?

Sok esetben az akkumulátor gyakrabban kisül, mint töltődik a járműben. Ez a „negatív töltési egyensúly” minden akkumulátornak rosszat tesz.

Különösen télen veszi igénybe még számtalan más elektromos fogyasztó a fedélzeti hálózatot és az indítóakkumulátort. Ehhez járul még hozzá az alacsony hőmérséklet... Ezek egyrészt kihatnak a motorolajra, mely sűrűbbé válik, és így nagy súrlódási erőket fejt ki a motorra, másrészt a kémiai reakcióra, valamint a modern Ca/Ca akkumulátor töltésfelvételére is kihatnak.

Külön nehézséget okoz még, hogy a savas ólomakkumulátorok csak akkor töltődnek, ha az akkumulátor hőmérséklete 0 °C fölött van. A menet elején a teljes rendelkezésre álló töltési energia az akkumulátor felmelegítésére (elektrokémiai folyamat) használódik el. Amikor az akkumulátor végre elérne abba a fázisba, hogy töltést venne fel, a jármű tulajdonosok többsége ismét leállítja a motort.

A jármű típusától, illetve az akkumulátor helyétől függően a töltésfelvétel hőmérséklet-tartományát csak legalább 20 km-es egybefüggő szakasz megtételekor érjük el.

Ezen segíthet az akkumulátor külső töltővel való utántöltése.


Az akkumulátorom rövid időn belül kisül a járműben

Az akkumulátor kisülése valószínűleg a jármű magas nyugalmiáram-fogyasztására (> 20 mA) vezethető vissza.

Töltse fel teljesen az akkumulátort külső töltővel (melynek feszültsége kb. 14,8 V-ra van korlátozva), majd 5 óra pihentetés után mérje meg az akkumulátor feszültségét.

A mért feszültségnek a 12,7 és 12,8 V közötti tartományban kell lennie.

Amennyiben ennél nagyobb a feszültség, kapcsolja be a jármű fényszóróját kb. 10 másodpercre, majd kb. 1 perc várakozási idő után ismét mérje meg a nyugalmi feszültséget. Ha a feszültség kevesebb, mint 12,6 V, akkor újra kell indítania a töltési folyamatot.

Amennyiben az Ön töltője „regenerálási mód” funkcióval is el van látva, akkor töltés előtt feltétlenül ki kell szerelni az akkumulátort a járműből!

Egyébként fennáll annak a lehetősége, hogy a jármű elektronikája visszafordíthatatlan károkat szenved a fedélzeti hálózat magas feszültsége miatt.


Mire kell figyelni indításrásegítéskor?

Másik autó segítségével való indításrásegítés esetén a leválasztáskor túlfeszültség alakulhat ki, mely miatt megsérülhet vagy akár tönkre is mehet a jármű elektronikája.

Ezért indítókábelek használatakor tartsa be a következő utasításokat!

Indítókábelekkel végzett indításrásegítés esetén szabványosított (pl. DIN 72 553 szerint) indítókábelek használata javasolt – tartsa be az indítókábelhez tartozó használati utasításokat.

Csak azonos névleges feszültségű akkumulátorokat kapcsoljon össze.

Csatlakoztatás: Mindkét gépkocsi motorját állítsa le! Először a két pozitív pólust (az 1-est a 2-sel) csatlakoztassa, majd csatlakoztassa az áramot adó jármű negatív pólusát (3-as) a segítségre szoruló jármű (4-es) valamilyen csupasz fém részéhez, az akkumulátortól távolabb. (Tartsa be a jármű gyártójának utasításait.)

Ekkor indítsa be a segítségre szoruló járművet legfeljebb 15 másodpercig, az áramot adó járművet ne indítsa be.

Leválasztás: A kábeleket fordított sorrendben válassza le.


Hogyan kell karbantartani az akkumulátoromat?

A hosszú akkumulátor-élettartam elérése érdekében vegye figyelembe az alábbiakat:

  • Tartsa tisztán és szárazon az akkumulátor felületét.
  • Rendszeresen ellenőrizze a sav szintjét, és ha szükséges, töltse fel ioncserélt vagy desztillált vízzel az akkumulátort. Soha ne töltse újra savval. Nagymértékű vízveszteség esetén szakértőnek kell megvizsgálnia a szabályozó feszültséget.
  • Ne használjon úgynevezett feljavító szereket.
  • Az akkumulátor töltöttségi állapota a savsűrűség, illetve a nyugalmi feszültség megmérésével ellenőrizhető. Ha a sav sűrűsége 1,24 kg/l alatt van, illetve a nyugalmi feszültség 12,50 V alá esik, akkor újra kell tölteni az akkumulátort.
  • Szezonálisan használt járműveknél ajánlott a kétszeres kiegyenlítő töltés külső töltő vagy csepptöltés segítségével.

Üzemen kívül helyezés előtt minden esetben teljesen fel kell tölteni az akkumulátort.

AGM/BackUp: Az akkumulátor töltöttségi állapota kizárólag a nyugalmi feszültség segítségével határozható meg. Ha a nyugalmi feszültség kisebb, mint 12,50 V, illetve azzal egyenlő, akkor az akkumulátort újra kell tölteni. A sav sűrűségének megmérése, illetve a desztillált vízzel való feltöltés tilos – ezek tönkreteszik az akkumulátort.


Fontos tudnivalók a töltés során keletkező gázokról

Az akkumulátorok töltése során adott esetben durranógáz keletkezhet. A durranógáz rendkívül robbanékony, hidrogénből és oxigénből álló elegy. Az alacsony, 4 térfogat%-os alsó robbanási határérték miatt rendkívül óvatosan járjon el. Gyújtóforrás (nyílt láng, forró felület, elektrosztatikus kisülés stb.) bevezetésekor robbanásszerű reakció megy végbe; a reakció sebessége kb. 2800 m/s (összehasonlításképpen a fekete pornál ez 400–1000 m/s).

Kérjük, vegye figyelembe a következőket:

  • Kerülje el a gyulladást, ne dohányozzon, ne használjon nyílt lángot, kerülje el a kábelek és elektromos készülékek használatakor keletkező szikrákat.
  • Az akkumulátor be- és kiszerelése előtt kapcsolja ki az összes kikapcsolható áramfogyasztót, hogy kizárja a véletlen szikrák kialakulásának lehetőségét.
  • A csatlakozások leválasztásakor először a (jármű alvázához csatlakozó) földelő kábelt vegye le. Csatlakoztatáskor ezt csatlakoztassa utoljára (a szerszámok miatt kialakuló rövidzárlatok elkerülése érdekében).
  • Töltéskor először az akkumulátort csatlakoztassa a töltőhöz, utána kapcsolja csak be a töltőt.
  • Zárt helyiségben végzett töltéskor gondoskodjon a megfelelő szellőzésről.
  • Beltérben használt akkumulátoroknál használjon gáztalanító tömlőt.
  • Savas ólomakkumulátorok használatakor saját biztonsága érdekében mindig használjon védőszemüveget!

Hogyan teleltessem át motorkerékpárom akkumulátorát?

Amikor nem használja, illetve hosszabb nyugalmi idő (teleltetés, állásidő) esetén szerelje ki az akkumulátort, és tárolja száraz, hűvös (fagymentes) helyen. Az akkumulátort töltse fel teljesen, majd 12,50 V-os nyugalmi feszültség alatt töltse újra, vagy csatlakoztassa csepptöltéssel működő töltőhöz (pl. Banner Accucharger).

A legjobb, ha feszültségvezérelt töltőt használ. Ezek a készülékek automatikusan elvégzik a töltési folyamatot. Az akkumulátor kapacitásától függően az alábbi töltőket használhatja:

3–20 Ah - Banner Accucharger 6/12V 2A - Cikkszám: 1240000020

> 20 Ah - Banner Accucharger 12V 3A - Cikkszám: 1240000030

  • Szerelje ki az akkumulátort a járműből, illetve feltétlenül válassza le az akkumulátorkábeleket (először a negatív pólust válassza le). Figyelem: Áramellátás nélkül a fedélzeti számítógépben, rádióban stb. tárolt adatok elveszhetnek!
  • Először csatlakoztassa a töltőt az akkumulátorhoz, majd kapcsolja be. Töltés után először a töltőt kapcsolja ki, majd válassza le az akkumulátort.
  • Töltőáram: az akkumulátor kapacitásának legfeljebb 1/10 ampere.
  • +55 °C-nál magasabb hőmérséklet esetén szakítsa meg a töltést.
  • A töltés után ellenőrizze az elektrolitszintet, és szükség esetén töltse fel ioncserélt vízzel (csak a nedves akkumulátorokat, az AGM, GEL, illetve AGM PROfessional akkumulátorokat nem!).
  • Gondoskodjon a helyiség megfelelő szellőzéséről! A töltés során robbanékony durranógáz keletkezik. Tilos a dohányzás, a nyílt láng használata, a szikrák kialakulását pedig el kell kerülni! 

Mit csináljak az akkumulátorommal télen?

A teljesen feltöltött akkumulátorok 12,50 V-os nyugalmi feszültség elérésig tárolhatók. A környezeti hőmérséklettől függően az akkumulátorok akár 12 hónapig tárolhatók újratöltés nélkül. Minél hidegebb a környezeti hőmérséklet, annál kisebb az akkumulátor önkisülése.

A biztonság kedvéért érdemes kb. 3 havonta ellenőrizni az akkumulátorok nyugalmi feszültségét. Amennyiben az kisebb, mint 12,50 V, újra kell tölteni az akkumulátort. Amennyiben a mért érték kisebb, mint 12,60 V, körülbelül egy hónappal később újra ellenőrizze a feszültséget.

Kérjük, hogy kültéren történő újratöltésnél ügyeljen arra, hogy a töltés megkezdése előtt az akkumulátor hőmérsékletének először 0 °C fölé kell emelkednie.

Amennyiben feltöltésre van szükség, kiszerelheti az akkumulátort, és hagyhatja „kiolvadni” 0 °C feletti hőmérsékletű helyiségben. Vagy egyszerűen hagyja a töltőt néhány napig az akkumulátorral összekötve; ekkor a töltési energia először az akkumulátor felmelegítésére használódik el.

Ne aggódjon, a teljesen feltöltött savas ólomakkumulátor „csak” kb. -70 °C-on fagy be. A kisütött akkumulátorok (nyugalmi feszültség = 12,0 V) azonban már néhány mínusz fokos hideg esetén is befagynak!

Az alábbiakban felsorolunk néhány dolgot, melyre ügyelnie kell:

  1. Az újratöltés előtt pótolja a hiányzó elektrolitot desztillált vagy ioncserélt vízzel, a maximális szintig feltöltve.
  2. Az átteleltetés előtt teljesen töltse fel az akkumulátort (leválasztott állapotban), egészen addig, míg a töltő azt nem jelzi, hogy teljesen feltöltődött az akkumulátor.
  3. Válasszon le minden fogyasztót az akkumulátorról (az akkumulátor csatlakozásainak leválasztásával, illetve a fő biztosíték kihúzásával)
  4. Ügyeljen arra, hogy az akkumulátor felülete száraz legyen, ill. az is maradjon.
  5. Amennyiben kiszereli az akkumulátort, száraz és lehetőleg hűvös helyen tárolja (teljesen feltöltve).
  6. Az akkumulátor tárolásakor gondoskodjon a rövidzárlat elleni védelemről.
  7. Az akkumulátorokat a gépjárműbe való beszerelés, illetve a fedélzeti hálózathoz való csatlakoztatás előtt teljesen töltse fel.
  8. Végül a legfontosabb: Savas ólomakkumulátorok kezelésekor mindig viseljen védőszemüveget!

Kaphatók olyan megfelelő töltők is, melyek automatikusan elvégzik a csepptöltést (az összes Banner Accucharger készülék). A töltő így egész télen az akkumulátorhoz csatlakozik, anélkül, hogy az akkumulátorban kár keletkezne.

oldalam.hu
Ezt a weblapot az MTT Média Kft. készítette. További információk: www.oldalam.hu